Bij KOVU helpen we onze klanten al jaren aan de beste koel- en vriesuitrusting. Echter, de ervaring leert ons ook dat het inrichten van een professionele horecakeuken om méér dan slechts goede apparatuur vraagt. Een slimme inrichting is een kunst op zich. En ook daar helpen we je graag bij. Oorlog in de keuken? Niet als je rekening houdt met de volgende tips!  

chef aan het werk

1.   Apparatuur

Uiteraard, de apparatuur moet van goede kwaliteit zijn. Dat is van levensbelang voor de kwaliteit van je voedsel en dranken. Maar houd er daarnaast ook rekening mee dat – met het oog op hygiëne en voedselveiligheid – de apparatuur goed schoon moet worden gehouden. Zorg er daarom voor dat de apparatuur naadloos aansluit op muren en vloeren en andere werkbanken. Dat werkt het makkelijkst en is het simpelste schoon te houden.

2.   Indeling

Tijdens de spits in de keuken kan de stress hoog oplopen. Je wilt in dat geval zo efficiënt mogelijk kunnen werken. En je wilt zeker niet dat je personeel elkaar voor de voeten loopt. Denk daarom goed na over de ‘routing’ die je wilt aanbrengen in de keuken. Breng goed in kaart: welke route leggen de producten af? En de gerechten? Het personeel? En het afval?

Zo wil je bijvoorbeeld dat personeel gelijk bij binnenkomst een plek heeft waar de handen gewassen kunnen worden, het haar opgebonden, etc. Het is slim om in ieder geval onderscheid te maken tussen de volgende 4 ‘ruimtes’:

  • De koude keuken. Hier vind je de opslag van het voedsel in koelkasten en diepvriezen. Ook de gekoelde werktafels en spoelbakken behoren tot deze ruimte.
  • De warme keuken. De producten vervolgen hun weg van de koude naar de warme keuken. De plek waar het voedsel verder wordt bereid. Hier vind je o.a. het fornuis, ovens, friteuses, magnetrons en stellingen voor pannen. Maak daarnaast plaats voor een plek waar vis bereid kan worden, een plek waar vlees bereid kan worden, een plek voor groenten en aardappels en ten slotte ruimte voor de bereiding van soepen en sauzen.
  • Het uitgiftepunt. Hier moet voldoende plaats zijn voor (het opmaken van) borden en bestek. Eventueel vind je hier warmhoud-apparatuur.
  • De afwaskeuken. Plaats deze op een strategische plek. Met veel afwasmachines kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Logischerwijs wil je deze plek i.v.m. hygiëne niet te dicht op de ruimte waar voedsel bereid wordt.

Ten slotte: zorg altijd voor voldoende ruimte! Houd daarbij ook rekening met lades en deurtjes die gemakkelijk moeten kunnen openen en – zelfs dan! – moet er voldoende doorstroming zijn. De keuken moet namelijk ook een vluchtroute kunnen zijn in het geval van brand.

3.   Personeel

Jouw keukenbrigade is natuurlijk al flink geholpen bij een slimme keukenindeling. Dat maakt het werk een stuk gemakkelijker. Maar: horeca-avonden kunnen lang duren. Dan wil je natuurlijk dat je personeel de energie heeft om vlot te blijven werken. Het is daarom van belang om rekening te houden met arbo en ergonomie. Besteed aandacht aan de werkhoogte van werkbanken en zorg ervoor dat personeel niet veelvuldig hoeft te bukken of juist hoog moet rijken. Ten slotte: vergeet de werkverlichting niet. De kok moet uiteraard goed kunnen bekijken hoe hij zijn gerechten bereid.

Wij zeggen altijd maar zo: “Met een slimme indeling snijd je jezelf niet in de vingers!”

Welke praktische tips pas jij toe bij het indelen van je horecakeuken? Deel ze in een reactie onder deze blogpost!