Heb jij al jaren een goed lopende saladebar of staan de ideeën voor die nieuwe hamburgertent nog in de kinderschoenen? Dan heb jij je als horecaondernemer vast al eens afgevraagd of de foodtruck ook iets voor jouw business kan zijn. De keukens op wieltjes waren namelijk nog nooit zó populair in Nederland als nu. Maar weet je ook waar deze karretjes vandaan komen? Goed om daar eens bij stil te staan. Want wie de kar gaat trekken, moet natuurlijk op zijn minst de oorsprong van het concept kennen!

Van ‘vieze’ kar naar culinaire foodbeleving

De trucks zijn dan wel razend populair; een compleet nieuw foodconcept is het niet. Denk maar eens aan de straten van wereldsteden als New York of Orlando. Waar denk je als eerste aan? Precies: foodtrucks hebben hun oorsprong in Amerika. En die gaat ver, ver terug.

De foodtruck ontstond namelijk al in 1866, net na de Amerikaanse Burgeroorlog. Om cowboys op de prairies te voorzien van ‘food’ bedacht Charles Goodnight, een boer uit Texas, het zogenaamde chuckwagonconcept. Deze karretjes met voedsel volgden de hongerige cowboys overal naartoe. Maar ook later, in de fabrieken tijdens de Amerikaanse industrialisatie zagen we mobiele keukens in de vorm van uitdeelkarren. Vanwege de (meestal) slechte hygiëne stonden de Amerikaanse foodtrucks niet erg goed bekend. Het was chef Roy Choi uit Los Angeles die de foodtruck naar een hoger niveau tilde. Hij bewees dat de keuken op wieltjes een culinaire, creatieve beleving kan zijn!

Amerikaanse chuckwagon

    De Amerikaanse chuckwagon, anno 1866

Foodtrucks anno 2017

Rollende keukens zijn anno 2017 niet meer weg te denken. In de zomermaanden vindt er elke week wel een foodtruckfestival plaats. En ook een muziekfestival, bruiloft of verjaardag is tegenwoordig niet compleet zonder rollende keuken. Die populariteit is eigenlijk niet zo moeilijk te verklaren. Mensen zijn van nature namelijk nieuwsgierig, willen telkens verrast worden. En waarmee verras je een consument beter dan een plein vol met verschillende foodtrucks, vol keuzemogelijkheden? Waar je met je hele vriendengroep of familie naartoe kunt en er voor ieder wat wils is, zonder discussie over wat te eten? Ook de crisis kan een rol spelen in de toenemende populariteit: voor de aanschaf en het onderhoud van een truck betaal je immers veel minder vaste lasten dan een compleet restaurant, inclusief personeel en inventaris. Veel horecaondernemers kiezen er dan ook voor om náást het bestaande restaurant of de bar op pad te gaan met een rollende keuken.

Ga jij de kar trekken?

Het grootste voordeel van de foodtruck is dat je jouw concept naar de klant toebrengt, in plaats van andersom. De rollende keuken is dan ook hét visitekaartje van eigenaren van restaurants. Besluit je de kar te gaan trekken? Dan is een gedegen marktonderzoek niet overbodig: hoe groot is je concurrentie, hoe uniek is jouw concept, wie is je doelgroep en zal jouw concept ook overeind blijven mocht de foodtruckstorm weer wat gaat liggen? Bedenk waar jouw concept het beste zal werken, zoals in een foodhal of juist op bepaalde festivals. En vergeet de vereiste vergunningen en juiste apparatuur niet zoals handige werkbanken, saladettes, vrieskisten, of blast chillers. We zullen er niet om liegen dat je zult merken: de concurrentie is moordend. Daartegenover staat: eenmaal een succes, dan zal jouw keukentje als een speer door de straten rollen! Is een foodtruck beginnen jouw grootste droom maar vind je het een spannende uitdaging? Bekijk dan eens de film Chef. Inspiratie gegarandeerd!

Bekijk hier de foodtruckagenda 2017